Cops n Robbers

De Cops n Robbers gokkast is er in meerdere uitvoering. Dat zegt wel iets over de populariteit van deze fruitautomaat. Deze uitvoering was van 1985 maar in 1983 was er het 1e model. Later kregen we ook nog een deluxe uitvoering. De maker van dit spel is bellfruit en ook tevens de fabrikant. In engeland waar de fabriek staat, zijn er ook cops and robbers fruitmachines.

SPELBESCHRIJVING COPS ‘N ROBBERS

A. FRUITLADDER

De bedoeling van de fruitladder is, om de symbolen in de juiste volgorde van rechts naar links “aan” te spelen. Daarvoor moet men eerst een kers op rol 2 of 3 hebben. Vervolgens een citroen op een van de rollen, daarna een sinaasappel, een pruim enz. Bij elke prijs op de rollen gaat de fruitladder weer uit en moet men opnieuw beginnen.

N.B .: Als de kers aan is en tijdens het volgende spel verschijnen een citroen en een sinasappel dan gaan beide symbolen branden.
Als men de fruitladder vol gespeeld heeft start het Cops ’n Robbers spel.

B.  COPS ‘N ROBBERS SPEL

Het Cops ’n Robbers spel start met het draaien van rol 4. Op deze rol staan cijfers gedrukt, die het aantal stappen vertegenwoordigen voor de politieagent en de boef. Bijvoorbeeld 2 voor de agent en 4 voor de boef. De agent doet dan 2 stappen vanaf het politieburo en de boef 4 stappen vanaf de top van de fruitladder. De boef komt nu op een positie waar een prijs bijhoort (in dit voorbeeld 6 punten). De speler kan nu twee dingen doen: stoppen of doorspelen. Beslist hij om te stoppen, dan drukt hij op de knop “wegwezen”. De boef boven de betreffende prijs gaat branden en rol 4 gaat weer draaien. De boef loopt nu naar links, naar de thuispositie. Bereikt hij deze zonder ingehaald te worden door de agent dan heeft men de prijs gewonnen. Wordt de boef ingehaald dan krijgt men de prijs niet, maar als troost wordt de kers in de fruitladder aangemaakt. Beslist de speler om door te spelen, dan drukt hij op “grijp meer buit”. Rol 4 draait dan naar een nieuw aantal stappen en de agent en boef stappen verder op. Hoe verder de boef komt des te groter is zijn mogelijke prijs, maar de kans om ingehaald te worden door de agent wordt ook steeds groter.

N.B. : Wordt de boef bij het opstappen al ingehaald door de agent dan is het spel afgelopen.

C. MYSTEY NUDGES

Een van de mogelijke prijzen in het Cops ‘n Robbers spel is “mystery nudges 1-8”. Komt de boef op deze positie, dan wordt op het display het aantal nudges aangegeven, variërend van 1 tot 8. Ook wordt de grootte van de te winnen prijs met het aantal beschikbare nudges aangegeven. Besluit de speler deze prijs te “nemen” en komt hij veilig thuis, dan kan dit aantal nudges nog verhoogd worden door te gokken.

Bij dit gokken wint of verliest hij maximaal 1 nudge. Bij winst kan hij opnieuw proberen 1 nudge erbij te krijgen. De gewonnen nudges kan hij inzetten of hij kan gewoon verder spelen, echter bij elk spel dat hij speelt wordt er 1 nudge van het totaal afgetrokken. Als de speler verkeerd heeft genudged kan hij op de “herstellen”knop drukken waardoor de oorspronkelijke combinatie weer terug komt. Voordat hij een volgend spel kan spelen moet hij eerst op de “stop-Nudge” knop drukken. Als hij hier eenmaal op heeft gedrukt kan hij de bestaande symbolen niet meer nudgen maar eventueel wel vasthouden.

SUPERNUDGE: Als er met de beschikbare nudges een prijs te winnen is dan knippert de supernudge-knop. Als de speler deze indrukt, dan verschijnt automatisch de beste winst-kombinatie die op dat moment beschikbaar is. Is de speler niet tevreden met deze “supernudge” prijs, dan kan hij weer op herstellen drukken en proberen bij het volgend spel een betere nudge-mogelijkheid te krijgen).

D. MYSTERY PRIJS

Komt de boef in het Cops ’n Robbers spel op “mystery prijs”, dan draaien de rollen naar een of andere winnende combinatie, die blijft staan als de speler besluit deze prijs te “pakken”. Als de speler hoger wil komen door op de “grijp meer buit” knop te drukken, verdwijnt deze prijscombinatie en komt de oorspronkelijke rollencombinatie weer terug.

E. GAMBLE

Bij elke gewonnen prijs (tot een bepaalde hoogte) kan de speler zijn prijs meteen laten uitbetalen of gokken. Dit gokken gebeurt op de volgende manier: Zodra er een prijs gewonnen is, dan verschijnt de grootte van deze prijs op het display. Vervolgens stapt de “gamble-ladder” op hierbij aangevend hoeveel maal de prijs bij één gewonnen gamble zal zijn. De speler kan zelf bepalen of hij zijn prijs bij het gokken wil verdubbelen, verdrievoudigen, verviervoudigen, etc. Hierbij is het natuurlijk wel zo dat hoe hoger de uiteindelijke prijs is, des te kleiner is de kans op deze hogere inzet. (voorbeeld: stel de speler wint een prijs van 4 punten. Als hij de gamble stopt op “X 1 ½” dan is de kans dat hij wint 8:12 omdat er 8 van de 12 segmenten Geel zijn; stopt hij de gamble op “X 12”, dan is de de winstkans 1:12 omdat we slechts 1 BFM symbool in de gamble cirkel zit. Na een gewonnen gamble verschijnt de nieuwe prijs op het display en deze kan weer opnieuw worden ingezet. Zou een prijs via de gamble hoger worden dan 200 credits (20 bonus games) dan vervalt deze gamble mogelijkheid automatisch.

Voor emulatie versie ga je naar Fruit-Emu.

Specificaties

Datum toelating: 30/12/1986
Merkteken volgnummer 0005
Aanvrager:
Fabrikant:
Merkteken:
Kabinet:
Techniek:
Piekmachine:
Tags: , , , , , , ,

Meer foto's

3 Reacties op “Cops n Robbers”

  1. Marco schreef:

    Ik heb er persoonlijk nooit wat aan gevonden aan C&R. Je had er later nog een soort van opvolger van: Ghost Race

    De Engelse C&R lijken totaal niet op de Nederlandse. En ook daar zijn er meerdere versies van.

  2. DHr A.F.Klauï schreef:

    Beste Gokkastenarchief medewerkers, heb een vraag , ik heb dus deze gokkast op de getoonde foto en zou graag willen weten of er nog mensen zijn die deze gokkast kunnen repareren of uitlezen en waar ik het beste heen kan of contact op kan nemen om deze leuke gokkast te laten maken waarbij er nog met de guldens en rijksdaalders gespeeld wordt. zou het fantastisch vinden deze weer te zien werken. ik weet dat het probleem te maken heeft met de aansluiting van het uitbetalingssysteem die aan de zijkant eruit kan worden gehaald. er is iets met die stekker/ aansluiting en nu staat hij er maar. vind het echt zonde. graag hoor ik een positief geluid dat er nog een mogelijkheid is het te repareren. met vriendelijke groet de Hr Klauï uit Dieren.

  3. voor wat dienen de twee sleutel schakelaars aan de voor zijde momenteel niet werkend
    zou deze graag terug aan het werk krijgen

Laat een reactie achter