Ghost Race

De GHOST race is een gokkast van Bellfruit uit 1987. Wij zijn nog op zoek naar mooie foto’s en andere documentatie.

SPELBESCHRIJVING GHOST RACE

Fruitladder

De bedoeling van de fruitladder is, om de symbolen in de juiste volgorde van onder naar boven “aan” te spelen.
Daarvoor moet men eerst een kers op rol 2 of 3 hebben.
Vervolgens een citroen op een van de rollen, daarna een sinasappel, een pruim enz.
Aan het begin van de fruitladder bevindt zich een verliesteller, die opstapt zolang de kers nog niet aan is.
De vijfde stap in de verliesteller verlicht automatisch de kers.
Bij elke prijs op de rollen gaat de fruitladder weer uit en moet men opnieuw beginnen.

N.B. Als de kers aan is en tijdens het volgende spel verschijnen een citroen en een sinaasappel dan gaan beide symbolen branden.

Als men de fruitladder vol gespeeld heeft start de GHOST-race.

De GHOST-race

De GHOST-race start met het draaien van rol 4. Op deze rol staan cijfers gedrukt, die het aantal stappen vertegenwoordigen van het spook en de bange man.
Biivoorbeeld 2 voor het spook en 5 voor de man.
Het spook doet dan 2 stappen vanaf het spook in de stoel en de man 5 stappen vanaf de top van de fruitladder.
De man komt nu op een positie waar een prijs bijhoort (in dit voorbeeld 10 punten).
De speler kan nu drie dingen doen; doorgaan, wegwezen of gebruik maken van de kaarsknop.

Gebruik van de kaarsknop.
Als de kaarsknop verlicht is kan deze tijdens het opstappen in de race ingezet werden. Rol 4 draait naar een combinatie voor het spook en de man.
De stappen voor het spook doen nu niet mee. De man stapt nu alleen verder.

Wegwezen.
De man boven de betreffende prijs gaat branden en rol 4 gaat weer draaien. De man loopt nu naar links, naar de uitgang van het huis.
Bereikt hij deze voor het spook dan heeft men de prijs gewonnen. Bereikt het spook de uitgang van het huis eerder dan de man,
dan is de prijs verloren, als troost wordt een aantal stappen in de verliesteller aangemaakt.

Doorgaan.
Rol 4 draait dan naar een nieuw aantal stappen en het spook en de man stappen verder op naar een hogere prijs. Hoe verder de man komt des te groter zijn mogelijke prijs,
maar de kans op verlies wordt ook steeds groter.

Alternatieve prijs

Tijdens de Ghost-race kant tijdens het teruglopen, een alternatieve prijs aangeboden worden.
De speler kan deze nemen, met de “Herstellen/Uitbetalen”-knop, of hij kan gewoon doorspelen door een druk op de “Supernudge/Wegwezen”-knop.
De alternatieve prijzen zijn

– NEEM XXX FUNTEN : een vaste prijs

– NEEM XX NUDGES : een aantal nudges (1-8)
– NEEM XX HOLDS : een aantal holds (1-8)
– LADDER = symbool : een aantal stappen in de fruitladder
– SPEEL OPNIEUW : het GHOST-race spel kan opnieuw gespeeld worden
– vERVANG STAP : de laatste combinatie voor spook en man kan vervangen worden door een niewue.
– MAAK LETTER AAN : verlicht een volgende letter in de naam GHOST-RACE. Indien naam volledig verlicht krijgt men een prijs:
– SUPERMATCH – 40 PUNTEN – Kies ’n Prijs – 100 PUNTEN – 200 PUNTEN
– ???????? : mystery geeft een van de andere alternatieve prijzen.

Kaarsen

Op alle rollen bevinden zich een aantal kaarsen; als deze op de winlijn vallen wordt de overeenkomstige kaars op de ruit verlicht.
Als alle kaarsen verlicht zijn, kan de kaarsknop in de race gebruikt worden.
Inzetten van de kaars-knop geeft een aantal stappen voor de man zonder dat het spook opstapt.

Holds

De speler krijgt een aantal holds die hij kan gokken (1 erbij of 1 eraf) of nemen.
Als de speler bv. 7 holds heeft dan kan hij 7 spelletjes na elkaar elke combinatie vasthouden.
Bij elk spel wordt het aantal holds met 1 verminderd (ook als hij niet heeft vastgehouden).

Nudges

De speler krijgt een willekeur aantal nudges, welke hij nog kan vergroten met de gamble (1 erbij of 1 eraf).
De Nudges (=stappen) kan hij gebruiken om een winnende kombinatie naar de winlijn te halen.
Als er een winnende kombinatie mogelijk is met de nudges, dan knippert de “SUPERNUDGE”-knop en op het display is de hoogte van de beste prijs op dat moment zichtbaar.
Drukt men nu op de “SUPERNUDGE”-knop, dan komt automatisch deze prijs op de rollen te staan. Wil de speler deze prijs echter niet, dan drukt hij op de knop “HERSTELLEN”.

SuperMatch

De rol aangegeven door de hold-knop stapt een positie vooruit en achteruit.
De speler stopt het symbool van zijn keuze. De overige rollen stappen totdat een prijs Combinatie met dat symbool is ontstaan.

Kies een Prijs

Alle vier de rollen draaien en de speler stopt de wincombinatie van zijn keuze.
Als de speler niet kiest wordt de vierde en laatste wincombinatie uitbetaald.

Gamble

Bij elke gewonnen prijs (tot 140 credits) kan de speler zijn prijs meteen laten uitbetalen of gokken.
Dit gokken gebeurt op de volgende manier: zodra er een prijs gewonnen is, dan verschijnt de grootte van deze prijs op het display.
Vervolgens stapt de gamble-ladder, hierbij aangevend hoeveel maal de prijs bij een gewonnen gamble zal zijn.
De speler kan zelf bepalen of hij zijn prijs bij het gokken wil verdubbelen, verdrievoudigen etc.
Hierbij is het natuurlijk wel zo. dat hoe hoger de uiteindelijke prijs is, des te kleiner de kans is op deze hogere inzet.
(voorbeeld stel de speler wint een prijs van 4 punten. Als hij de gamble stopt op “x1.5” dan is de kans dat hij wint 8:12 omdat er 8 van de 12 segmenten GEEL zijn;
stopt hij de gamble op “x12”, dan is de winstkans 1:12 omdat er slechts 1 BFM-symbool in de gamble cirkel zit).

Na een gewonnen gamble verschijnt de nieuwe prijs op het display en deze kan weer opnieuw worden ingezet. Zou een prijs via de gamble hoger worden dan 200 punten dan vervalt daze gamble-mogelijkheid automatisch.

Specificaties

Datum toelating: 27/01/1987
Merkteken volgnummer 0067
Aanvrager:
Fabrikant:
Merkteken:
Kabinet:
Techniek:
Piekmachine:
Tags: , , , , , , ,

Meer foto's

2 Reacties op “Ghost Race”

  1. Marco schreef:

    Dit was volgens mij een opvolger van de Cops ’n Robbers. Deze is nergens meer te vinden, zover ik weet.

  2. Marco schreef:

    Volgens mij was dit de opvolger van de Cops ’n Robbers. Helaas nergens meer te vinden…

Laat een reactie achter