14 Punten van Nijpels

Uitleg over de 14 Punten van Nijpels, waarin sinds 2002 een onderscheid is gekomen tussen de gokkasten in de Horeca en de Gokhallen. Alleen de horeca speelautomaten moetsen op 14 punten worden aangepast.

14 punten van nijpels

14 Punten van Nijpels:
De 14 punten van Nijpels (intussen zijn het er in de praktijk 13, maar in het spraakgebruik nog altijd 14) zijn een begrip in de speelautomaten branche. Dat is al zo sinds 1995, toen de Commissie kansspelautomaten, waarvan Ed Nijpels voorzitter was, op verzoek van het ministerie van Economische Zaken onderzocht heeft hoe de gokverslaving in met name de horeca tegengegaan zou kunnen worden. De commissie kwam uiteindelijk met veertien aanbevelingen die op een uitzondering na onderdeel zijn geworden van de nieuwe Wet op de kansspelen, die uiteindelijk 1 juni 2000 van kracht is geworden. Met het oog op de komst van de komst van euro per 1 januari 2002, hoeven exploitanten in de horeca echter ook pas per 1 januari 2001 over te stappen op de publieks vriendelijkere ‘Nijpels’- of ‘14-punten’ machine. Tot 28 januari worden nog niet aangepaste machines gedoogd. Hiernaast de oorspronkelijke veertien aanbevelingen, zoals ze in 1995 door het toenmalige kabinet zijn overgenomen.

Het 11e punt is door voortschrijdend inzicht gesneuveld, vandaar dat er nog slechts dertien punten over zijn. Punt 11 had betrekking op het rinkelende geluid bij het uitbetalen (dat alle hoofden in de richting van de speelautomaat doet draaien en dus een te ‘wervend’ geluid was volgens de commissie), waarvan men aanvankelijk dacht dat het gemaakt werd door de munten die onderin de bak kletterden. Een rubber matje of iets dergelijks zou uitkomst moeten bieden. Later bleek echter dat het uitbetalingssysteem, de hopper, voor het geluid verantwoordelijk is. Aangezien daar niets aan te doen valt, betekende dat het einde van punt 11.

I. Het doorbreken van het automatisme van doorspelen

1. Ieder spel moet bewust worden gestart. Kansspelautomaten moeten de voorziening hebben dat het pas mogelijk is een nieuw spel te beginnen nadat de startknop is losgelaten en weer is ingedrukt.
2. Alle gewonnen punten worden weggeschreven naar een ‘winbank’ in plaats van de huidige ‘creditmeter’. Inzetten vanaf die winbank is niet mogelijk.
3. Automatische uitbetaling
• bij een waarde van f 50,- op de winbank;
• indien in het spel een waarde gelijk aan de maximale prijs van 200 pun- ten (f 50,-) wordt bereikt.
4. Na iedere automatische uitbetaling geldt een wachttijd van 15 seconden, waarin de automaat niet meer bespeelbaar is en ook geen inworp mogelijk is.
5. Verplichting van een speellimiet van maximaal f 50,- in combinatie met een speelinformatiesysteem. Het speelinformatiesysteem wordt actief:
• op verzoek van de speler;
• bij het bereiken van de limiet;
• bij uitbetaling van een prijs;
• bij de beëindiging van het spel.

II. Het doorbreken van het langdurig spelen

6. Beperking van spaarconstructies. Op een kansspelautomaat mogen aan het einde van een spel niet meer dan 200 (volgens statistische methoden gewaardeerde) punten staan, welke worden overgebracht naar het volgende spel. Bij overschrijding wordt tot automatische uitbetaling overgegaan.
7. Een handeling van de speler mag leiden tot maximaal f 50,- verlies.

III. Beperking van de aantrekkelijkheid van het spel
8. Verlenging van de minimale gemiddelde speltijd tot vier seconden met een ondergrens van 3,5 seconden.
9. Beperking van de inzet in het vervolgspel.

IV. Beperking van het wervend karakter van kansspelautomaten
10. Statische verlichting bij niet bespelen.
11. Limitering van het geluid bij uitbetaling. Is dus vervalllen!

V. Flankerende maatregelen
12. Geen wisselapparatuur op de automaat zelf.
13. Vermelding van het toevalskarakter op de automaat.
14. Snellere aanpassing van de regelgeving.

Specificaties

Datum toelating:
Merkteken volgnummer
Aanvrager:
Fabrikant:
Merkteken:
Kabinet:
Techniek:
Piekmachine:
Tags: , , ,

Laat een reactie achter